Adam Klarecki i Karol Lipiński-Brańka

Kameralny koncert, podczas którego kunszt artystyczny zaprezentowali organista Adam Klarecki i skrzypek Karol Lipiński-Brańka, był chyba jednym z bardziej wyczekiwanych w tym sezonie. Świadczyła o tym obecność słuchaczy, licznie przybyłych do katedry mimo deszczu. Muzycy wystąpili w duecie i w repertuarze solowym.

Adam Klarecki studia w zakresie gry na organach odbył w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, najpierw w klasie prof. Romualda Sroczyńskiego, a później w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego. Brał udział w licznych kursach interpretacji organizowanych przez uczelnie muzyczne. Od 1995 r. pełni funkcję organisty bazyliki katedralnej we Włocławku. Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. we Włocławku i w Diecezjalnym Studium Organistowskim. Jest organizatorem cyklu koncertowego „Katedralne Koncerty Organowe” we Włocławku, należy do inicjatorów festiwalu organowego w kościele farnym w Chełmnie. Bierze udział w organizacji koncertów organowych w innych kościołach regionu. W 2004 r. ukończył Mistrzowskie Studia Podyplomowe u prof. A. Chorosińskiego (AM Wrocław). Jesienią 2011 r. nagrał płytę dokumentującą brzmienie organów katedry włocławskiej.  

Karol Lipiński-Brańka pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Jego ojciec Eugeniusz był znanym częstochowskim organistą i kompozytorem. Karol Lipiński-Brańka jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie ad. dr. Andrzeja Ładomirskiego. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich. Jako solista i kameralista koncertuje w kraju i za granicą, m.in. w Chinach, Wielkiej Brytanii, Czechach, Francji, Niemczech. Jest laureatem konkursu „Ośmiu wspaniałych”, Konkursu Muzyki Kameralnej (Częstochowa 2006). Nagrywa dla lokalnych stacji radiowych i telewizyjnych. Współpracuje z sanktuarium jasnogórskim, Sinfoniettą Polonią w Poznaniu oraz Filharmonią Częstochowską. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych we Władysławowie.

Solowy repertuar Adama Klareckiego obejmował Suite du deuxième ton Louisa-Nicolasa Clérambaulta (1676-1749) oraz Chorał a-moll Césara Francka (1822-1890). Karol Lipiński-Brańka błyskotliwą wirtuozerią popisał się w II Particie na skrzypce solo d- moll (BWV 1004) Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750). W repertuarze zaprezentowanym przez duet artystów usłyszeliśmy I Sonatę na skrzypce solo i klawesyn (BWV 1014) J. S. Bacha i Vocalise Sergiusza Rachmaninowa (1873-1943).

Najwyższych lotów profesjonalizm, temperament i dyscyplina obydwu muzyków zaowocowały wspaniałym efektem artystycznym. Zaprezentowali piękne, jednorodne brzmienie, wielkie bogactwo artykulacji i dynamiki oraz szeroką paletę kolorystyki dźwiękowej. Kulminacyjnym elementem programu był bachowski monument wykonany w duecie. Sonata Bacha przykuła uwagę publiczności od pierwszego taktu i rzeczywiście okazała się arcydziełem. W interpretacji artystów było ono pełne dramatyzmu, mieniło się nastrojami, kontrastami barw i dynamiki. Niezwykłe wrażenie wywarła także zawierająca ogromny ładunek emocjonalny Vocalise: urocza miniatura Rachmaninowa, zaprezentowana jako końcowy akord koncertu. Muzycy stworzyli interpretacje obfitujące w szlachetne piękno, kolorystyczną maestrię i brzmieniową doskonałość. Publiczność odwzajemniła się im gromkim aplauzem.

TEKST KS. JANUSZ DREWNIAK

Na zdjęciu:

Od lewej: ks. Janusz Drewniak, Adam Klarecki, Karol Lipiński-Brańka i ks. Radosław Nowacki, kustosz katedry Wniebowzięcia NMP, fot. B. Sawic